Γενετικά τροποποιημένες αγελάδες παράγουν «ανθρώπινο» γάλα

Ημερομηνία Τρίτη, 05 Απρ 2011 @ 17:00
Θέμα/Κατηγορία Τεχνολογία και Επιστήμες

Αποστολέας LavantiS

Κινέζοι ερευνητές δημιούργησαν γενετικώς τροποποιημένες αγελάδες που παράγουν «ανθρώπινο» γάλα. Οι επιστήμονες από τα Κρατικά Εργαστήρια Αγροβιοτεχνολογίας στο Γεωργικό Πανεπιστήμιο της Κίνας εισήγαγαν ανθρώπινα γονίδια σε 300 γαλακτοπαραγωγούς αγελάδες προκειμένου να αποκτήσει το γάλα τους τις ιδιότητες του μητρικού γάλακτος.

Το ανθρώπινο μητρικό γάλα περιέχει υψηλές ποσότητες θρεπτικών στοιχείων τα οποία ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα των βρεφών και μειώνουν τον κίνδυνο λοιμώξεων.

Οι ειδικοί που βρίσκονται πίσω από τη μελέτη πιστεύουν ότι το γάλα γενετικώς τροποποιημένων αγελάδων μπορεί να αποτελέσει ασφαλές υποκατάστατο του μητρικού γάλακτος αλλά και του «ξένου» γάλακτος που καταναλώνουν σήμερα πολλά βρέφη αλλά θεωρείται κατώτερο του μητρικού.

Αντιδράσεις οργανώσεων

Η νέα μελέτη όμως η οποία διεξάγεται με τη στήριξη μεγάλης εταιρείας βιοτεχνολογίας έχει ήδη συναντήσει αντιδράσεις οργανώσεων που εναντιώνονται στα γενετικώς τροποποιημένα τρόφιμα. Εκπρόσωποι αυτών των οργανώσεων καθώς και ομάδων υπέρ της καλής μεταχείρισης των ζώων αμφισβήτησαν την ασφάλεια του γάλακτος που προέρχεται από γενετικώς τροποποιημένες αγελάδες τόσο σε ό,τι αφορά την ανθρώπινη υγεία όσο και σε ό,τι αφορά την υγεία των ζώων.

Ωστόσο ο επικεφαλής της μελέτης, καθηγητής Νινγκ Λι επέμεινε ότι το γάλα των γενετικώς τροποποιημένων αγελάδων είναι εξίσου ασφαλές με το γάλα των «συμβατικών». «Το γάλα των γενετικώς τροποποιημένων ζώων έχει εντονότερη γεύση από το "παραδοσιακό". Έχουμε στόχο να εκμεταλλευτούμε εμπορικά κάποια στοιχεία αυτής της μελέτης μέσα στα επόμενα τρία χρόνια. Ωστόσο για την παραγωγή του "ανθρώπινου γάλακτος" σε ευρεία κλίμακα θα απαιτηθούν δέκα ή και περισσότερα χρόνια».

Πλούσιο σε ανθρώπινες πρωτεΐνες

Οι κινέζοι ερευνητές χρησιμοποίησαν κλωνο-τεχνικές προκειμένου να εισαγάγουν τα ανθρώπινα γονίδια στο DNA εμβρύων αγελάδων Holstein. Στη συνέχεια τα γενετικώς τροποποιημένα έμβρυα εμφυτεύθηκαν σε φέρουσες μητέρες. Με δημοσίευσή τους στην επιστημονική επιθεώρηση «Public Library of Science One» οι ερευνητές αναφέρουν ότι επέτυχαν να δημιουργήσουν αγελάδες οι οποίες παρήγαγαν γάλα που περιείχε την ανθρώπινη πρωτεΐνη λυσοζύμη. Η λυσοζύμη είναι μια αντιμικροβιακή πρωτεΐνη η οποία εντοπίζεται σε μεγάλες ποσότητες στο ανθρώπινο μητρικό γάλα. Βοηθά στο να προστατεύονται τα νεογνά από τις βακτηριακές λοιμώξεις στις πρώτες ημέρες της ζωής τους.

Οι αγελάδες που δημιούργησαν οι επιστήμονες από την Κίνα παρήγαγαν και μια άλλη πρωτεΐνη του ανθρώπινου γάλακτος, τη λακτοφερρίνη η οποία βοηθά να αυξηθούν οι αριθμοί των ανοσοκυττάρων στα βρέφη. Και μια τρίτη πρωτεΐνη του ανθρώπινου γάλακτος, η α-λακταλβουμίνη παρήχθη από τις γενετικώς τροποποιημένες αγελάδες των κινέζων ερευνητών.

Η ερευνητική ομάδα αποκάλυψε επίσης ότι επέτυχε να αυξήσει τα ποσοστά λιπαρών του γάλακτος κατά 20% καθώς και να αλλάξει τα επίπεδα των στερεών του γάλακτος με αποτέλεσμα η σύνθεση του γάλακτος που προέκυψε να προσομοιάζει σε μεγάλο βαθμό με εκείνη του ανθρώπινου και να διαθέτει και τις ίδιες ιδιότητες ενίσχυσης του ανοσοποιητικού συστήματος.

Ιδια διατροφική αξία

Ο καθηγητής Λι και οι συνεργάτες του οι οποίοι συνεργάζονται με την εταιρεία βιοτεχνολογίας Beijing GenProtein Biotechnology Company υποστηρίζουν ότι η μελέτη τους μαρτυρεί πως είναι δυνατός ο «εξανθρωπισμός» του αγελαδινού γάλακτος. Όπως λένε, οι 300 γενετικώς τροποποιημένες αγελάδες που δημιούργησαν μπορούν να παραγάγουν γάλα που έχει ίδια διατροφική αξία με το ανθρώπινο. «Το τροποποιημένο αγελαδινό γάλα μπορεί να αποτελέσει πιθανό υποκατάστατο του ανθρώπινου γάλακτος» σημειώνεται στη μελέτη.

Μιλώντας στη βρετανική εφημερίδα «The Sunday Telegraph» ο δρ Λι ανέφερε ότι ο ίδιος και η ομάδα του επέτυχαν να παραγάγουν τρεις γενεές γενετικώς τροποποιημένων αγελάδων, ωστόσο χρειάζεται να παραχθεί πολύ μεγάλος αριθμός τέτοιων ζώων ώστε να γίνει εμπορική εκμετάλλευση του γάλακτος.

Προβλήματα των κλωνο-τεχνικών

Πάντως οι ίδιες οι έρευνες των κινέζων ειδικών μαρτυρούν ότι δεν είναι τόσο εύκολη η παραγωγή μεγάλου αριθμού γενετικώς τροποποιημένων ζώων. Στο πλαίσιο δύο πειραμάτων οι επιστήμονες επέτυχαν να φέρουν στον κόσμο 42 διαγονιδιακά μοσχαράκια αλλά τελικώς μόνο 26 επέζησαν καθώς δέκα μικρά πέθαναν λίγο μετά τη γέννα (κυρίως εξαιτίας γαστρεντερικών προβλημάτων) ενώ άλλα έξι πέθαναν μέσα σε ένα εξάμηνο από τη γέννησή τους. Οι τεχνικές κλωνοποίησης που εφαρμόζονται στη γενετική τροποποίηση μπορούν να επηρεάσουν την επιβίωση των κλωνοποιημένων ζώων, σύμφωνα με τους ειδήμονες.

Πηγή: ΤΟ ΒΗΜΑ