Πότε και γιατί ασπρίζουν τα μαλλιά μας;

Ημερομηνία Κυριακή, 26 Μάι 2013 @ 20:30
Θέμα/Κατηγορία Νέα και Περίεργα

Αποστολέας LavantiS

Τα μαλλιά γκριζάρουν και τελικά ασπριζουν όταν τα κύτταρα σταματούν να παράγουν χρωστική ουσία. Πότε συμβαίνει αυτό και γιατί σε ορισμένους ανθρώπους γίνεται πιο νωρίς από το ό,τι σε άλλους; Ποια είναι τα κριτήρια για να συμβεί και ποιοι οι παράγοντες και οι συνθήκες που μπορούν να επισπεύσουν, ή αντίθετα να καθυστερήσουν το γκριζάρισμα των μαλλιών;

Συνήθως, οι λευκοί άνθρωποι αρχίσουν να γκριζάρουν στα μέσα της δεκαετίας των 30 χρόνων τους, οι Ασιάτες λίγο πριν τα 40 και οι Αφρο-Αμερικανοί, όταν διανύουν τη δεκαετία των 40. Οι μισοί από όλους τους ανθρώπους, έχουν ένα σημαντικό ποσοστό γκρίζων μαλλιών μέχρι την ηλικία των 50 ετών.

Ωστόσο υπάρχουν άνθρωποι που μπορεί να εμφανίζουν τα πρώτα (αγχωτικά ομολογουμένως) γκρίζα μαλλιά τους πριν καν κλείσουν τα πρώτα «–άντα». Για αυτό το όχι και τόσο ασυνήθιστο τελικά φαινόμενο, υπάρχουν 10 βασικές αιτίες.

Κακή διατροφή
Σε μια εποχή, όπου το έτοιμο και γρήγορο φαγητό είναι υπεύθυνο για χίλιες δυο δυσάρεστες καταστάσεις στη ζωή του σύγχρονου ανθρώπου, οι ειδικοί είναι πεπεισμένοι, ότι τα γκρι μαλλιά ξεκινούν από την κακή διατροφή. Πρόσφατα μάλιστα, ερευνητές πρότειναν ότι μία θρεπτική διατροφή, πλούσια σε αντιοξειδωτικά, αμινοξέα και ασβέστιο μπορεί να βοηθήσει στην προώθηση της μελανογένεσης, η οποία παράγει τη χρωστική ουσία μελανίνη, που χρειάζονται τα μαλλιά να έχουν για να διατηρούν το χρώμα τους.

Λεύκη
Η λεύκη είναι μια κατάσταση κατά την οποία τα μαλλιά και το δέρμα χάνει την μελάγχρωσή του, λόγω της μείωσης της παραγωγής μελανίνης από το αμινοξύ τυροσίνη, που είναι υπεύθυνο για το δέρμα και το χρώμα των τριχών. Όταν η παραγωγή μελανίνης μειώνεται ξαφνικά ή σταματάει εντελώς, αυτό κάνει την τρίχα να χάσει το χρωματισμό, που δίνει το φυσικό χρώμα. Αποτέλεσμα αυτού, είναι οι θύλακες των τριχών που αναπτύσσονται μετά τη μείωση της μελανίνης να μην έχουν κανένα χρώμα.

Έλλειψη Β12 και / ή φολικού οξέος
Ερευνητές από το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο του Τμήματος Δερματολογίας στη Σουηδία διεξήγαγαν πρόσφατα μια μελέτη, όπου οι συμμετέχοντες που πάσχουν από αυξημένη λεύκη κατανάλωναν φολικό οξύ και βιταμίνη Β12 μέσω της διατροφής τους και σε συμπληρώματα. Έκπληκτοι ανακάλυψαν, ότι ένα ποσοστό της τάξης του 64% των συμμετεχόντων παρουσίασαν καινούργιο χρώμα στα μαλλιά τους, ενώ 6 από αυτούς εμφάνισαν ολοκληρωτικά το φυσικό τους χρώμα.

Είστε καπνιστής;
Άλλο ένα «χτύπημα» για τους καπνιστές. Εκτός από τον αυξημένο κίνδυνο για διάφορες θανατηφόρες ασθένειες όπως ο καρκίνος, οι καρδιακές παθήσεις και η νεφρική ανεπάρκεια, το κάπνισμα μπορεί επίσης να προκαλέσει πρόωρο γκριζάρισμα στα μαλλιά.
Μια μελέτη του 1997, που πραγματοποιήθηκε από ερευνητές στην Αγγλία ανακάλυψε, ότι οι καπνιστές ήταν έως και τέσσερις φορές πιο πιθανό να έχουν γκρίζα μαλλιά, από ό,τι οι μη καπνιστές.

Προϊόντα λεύκανσης δοντιών
Αυτό το λευκό χαμόγελο, για το οποίο είστε πολύ περήφανοι, ίσως σας κοστίσει…τα μαλλιά της κεφαλής σας. Οι επιστήμονες γνωρίζουν, ότι η αύξηση των επιπέδων του υπεροξειδίου του υδρογόνου μέσα στο σώμα, προκαλεί το θάνατο των μελανοκυττάρων, απενεργοποιώντας τα ένζυμα, τα οποία είναι άμεσα υπεύθυνα για τη διατήρηση του χρώματος των μαλλιών. Μία μελέτη έδειξε μάλιστα, ότι ακόμη και η παραμικρή δόση του υπεροξειδίου του υδρογόνου (που είναι το κύριο συστατικό στα περισσότερα προϊόντα λεύκανσης των δοντιών), μπορεί να δώσει την αφορμή για να ξεκινήσει ο θάνατος των μελανοκυττάρων.

Περιβαλλοντική μόλυνση
Το δέρμα είναι επιρρεπές σε βλάβες, εξαιτίας των επιζήμιων ελευθέρων ριζών που δημιουργούνται από την ατμοσφαιρική ρύπανση. Αυτές οι μοριακές ελεύθερες ρίζες στην ουσία, δεσμεύουν τα υγιή κύτταρα και υποσκάπτουν τα ηλεκτρόνια, αφήνοντάς τα ανεξέλεγκτα στον οργανισμό.
Η διεργασία αυτή μπορεί να προκαλέσει το είδος εκείνο της κυτταρικής βλάβης, που επηρεάζει αναπόφευκτα την παραγωγή μελανίνης, η οποία, όπως προαναφέρθηκε, είναι υπεύθυνη για τη διατήρηση του υγιούς φυσικού χρώματος των μαλλιών.

Γενετική προδιάθεση
Φυσικά, τα γκρι μαλλιά είναι και «κληροδότημα» της οικογενειακής παράδοσης. Εάν οι γονείς ή οι παππούδες σας άρχισαν να γκριζάρουν σε μια ορισμένη ηλικία, τότε πολύ πιθανόν σε ανάλογη ηλικία να ξεκινήσουν και τα δικά σας μαλλιά να γκριζάρουν.
Ερευνητές του Συστήματος Υγείας του Birmingham και του Πανεπιστημίου της Αλαμπάμα επιβεβαίωσαν πρόσφατα, τη σπουδαιότητα του ρόλου της γενετικής στο ζήτημα των μαλλιών, δηλώνοντας ότι, η γενετική καθορίζει όχι μόνο το χρώμα τους αλλά και την ηλικία (του ατόμου) στην οποία θα ξεκινήσει το γκριζάρισμα.

Προϊόντα περιποίησης μαλλιών
Όπως και στην περίπτωση των προϊόντων λεύκανσης, έτσι και στα προϊόντα για την περιποίηση μαλλιών εμπεριέχεται υπεροξείδιο του υδρογόνου, προκαλώντας λεύκανση της τρίχας.
Λευκαντικά μαλλιών (ντεκαπάζ), βαφές, σαμπουάν και μαλακτικές κρέμες περιέχουν την ουσία αυτή, γι’ αυτό καλό θα ήταν πριν τα αγοράσετε να ελέγχετε πάντα τα επίπεδα του υπεροξειδίου του υδρογόνου που περιέχουν.

Το στρες
Έρευνες έχουν δείξει, ότι τα υψηλά επίπεδα του στρες συμβάλλουν άμεσα στην πρόωρη γήρανση των μαλλιών. Τα επίπεδα του άγχους ενισχύουν την παραγωγή υπεροξειδίου του υδρογόνου, το πλεόνασμα του οποίου συσσωρεύεται στη συνέχεια μέσα στους θύλακες των τριχών, προκαλώντας έτσι το θάνατο των μελανοκυττάρων, άρα και το γκριζάρισμα των μαλλιών.

Ηλικία
Επειδή «δεινόν τό γῆρας, οὐ γάρ ἔρχεται μόνον» όσο γερνά ο άνθρωπος, το σώμα επιβραδύνει την παραγωγή αντιοξειδωτικών ενζύμων και αμινοξέων, γεγονός που οδηγεί αναπόφευκτα στα γκρίζα μαλλιά.

Πηγή: Click at Life