Ελληνική Jazz - Porto Kayio


Ημερομηνία Τρίτη, 29 Ιούν 2004 @ 08:10
Θέμα/Κατηγορία Μουσικά νέα - Συναυλίες - Δισκογραφία

Αποστολέας LavantiS



«Το Πόρτο Κάγιο είναι από τους σπουδαιότερους λιμένες της Μάνης. Πήρε το όνομα του από το Port aux (ailles)(λιμάνι των αποδημητικών πουλιών), γιατί το χρησιμοποιούσαν ως τελευταίο τους σταθμό πριν το μεγάλο τους ταξίδι στο νότο. Απέναντι από το Πόρτο Κάγιο, σε μια περιοχή γεμάτη κάστρα, υπάρχει το φημισμένο κάστρο που το έκτισαν το 1570 οι Τούρκοι για να υποτάξουν τους Μανιάτες, πράγμα που δεν κατάφεραν...»


Ένα «ανυπότακτο» λιμάνι δίνει τον τίτλο στο νέο ηχογράφημα του Τάκη Μπαρμπέρη. Ίσως γιατί οι παραγωγές της Libra Music παραμένουν «ανυπότακτες» υποστηρίζοντας την ανάγκη μας να ακούμε καλή μουσική ακόμα και σε δύσκολους (δισκογραφικά) καιρούς.

Ο κιθαρίστας και συνθέτης Τάκης Μπαρμπέρης ανήκει στη γενιά των μουσικών που είχαν την τύχη να κάνουν τα πρώτα τους βήματα σε μια σημαδιακή περίοδο, στο σταυροδρόμι της ελληνικής τζαζ, την δεκαετία του ’80, με συμμετοχές σε γνωστά ελληνικά τζαζ συγκροτήματα της εποχής όπως το Jazz Fusion Quintet αλλά και το ιστορικό συγκρότημα Iskra, η.. «Εθνική Ελλάδος της Τζαζ» (David Lynch, Γιώργος Φακανάς, Τάκης Φαραζής, Τάκης Μπαρμπέρης, Νίκος Τουλιάτος, Λεωνίδας Πλιάτσικας) και στη συνέχεια όλη τη δεκεατία του '90 με δικά του μουσικά σχήματα όπου συμμετείχαν αρκετοί αξιόλογοι μουσικοί (Γιώργος Κοντραφούρης, Τάκης Πατερέλης, Γιάννης Βασσάλος, Γιώτης Κιουρτσόγλου, κ.α).

Αστείρευτος σε μελωδίες, ρυθμούς, εικόνες και χρώματα συνεχίζει και στο νέο του δισκογραφικό εγχείρημα, το Porto Kayio. Ένας δίσκος γεμάτος από όλες τις πλευρές: συνθετικά, μορφικά, ρυθμικά, ηχητικά. Κιθάρα , πολύ κιθάρα σε όλες της τις μορφές , αλλά και ηλεκτρικό σιτάρ, φωνές, τάμπλα, έντονα ντραμς και ηλεκτρονικοί ήχοι.

Στο Porto Kayio ο Μπαρμπέρης φτιάχνει ένα μουσικό ντοκιμαντέρ. Η βάση είναι οι πολύ δυνατές και πυκνές μελωδίες του. Μελωδίες που έχουν τόση δύναμη που θα μπορούσαν να σταθούν έτσι απλά, παιγμένες από μια κιθάρα. Όμως ο Μπαρμπέρης ανοίγεται και ταξιδεύει. Παίρνει αυτούσιες ντοκιμαντερίστικες λήψεις(samples) από φωνές [υπέροχες φωνές], ήχους και ρυθμούς και τα ενσωματώνει στη μουσική του. Και τα ενσωματώνει με τέτοιο τρόπο που τελικά γίνονται το αναπόσπαστο κομμάτι της. Κάθε κομμάτι κι ένας μύθος με πλοκή και εξέλιξη.

Κάθε κομμάτι και μια μουσική πατρίδα. Ελλάδα, Ινδία, Ανατολή και πάλι πίσω στη γη του. Συνθετικά κάθε κομμάτι έχει πολύ ισχυρή μελωδία αλλά και δυνατή πλοκή με βάση το σφικτό ρυθμό των κρουστών.



Ο Μπαρμπέρης ακολουθεί σε όλο το δίσκο μια λιτή γραφή και δε φορτώνει τη μουσική του με περιττά εφευρήματα ερμηνευτικής δεξιοτεχνίας. Είναι τόσο δυνατές οι μελωδίες του που δεν το έχουν ανάγκη. Αυτοσχεδιάζει εκεί που πρέπει και όσο πρέπει. Το Porto Kayio είναι τζαζ και έθνικ και ροκ, αλλά και κάποια στιγμή ελληνικό λαϊκό. Η ντοκιμαντερίστικη ματιά δεν εξαπλώνεται μόνο στο χώρο, αλλά και στο χρόνο. Στην εποχή που το ελληνικό λαϊκό ήταν καθάριο.

Τη σκηνή ανοίγουν το βιολί, το ακορντεόν και το μπουζούκι, για να μπει η μεγάλη κυρία. Κυρίες και κύριοι, η Πόλυ Πάνου. Ο Μπαρμπέρης στήνει συνθετικά το δικό του σκηνικό για να εντάξει σε αυτό παλιές ηχογραφήσεις. Κάποιες από τις μεγάλες στιγμές του ελληνικού λαϊκού τραγουδιού περνάνε σαν σε άκουσμα από παλιό τρανζίστορ. Γιατί άλλωστε αυτό είναι το δικό μας μπλουζ, και δεν το ξεχνάμε, ούτε το αποσιωπούμε.

Φύγαμε λοιπόν για το Porto Kayio, το φανταστικό λιμάνι. Δεκατέσσερις ιδιαίτεροι και ξεχωριστοί μουσικοί τόποι μας προσκαλούν να ταξιδέψουμε και να μαγευτούμε.



Λίγα λόγια για τον Τάκη Μπαρμπέρη

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1963. 'Aρχισε να ασχολείται με τη μουσική από τα δέκα του χρόνια. Σπούδασε κλασική κιθάρα στο Εθνικό Ωδείο με το Δημήτρη Φάμπα και ανώτερα θεωρητικά με το Γιάννη Αυγερινό όπου και πήρε το πτυχίο Αρμονίας. Παράλληλα παίζει ηλεκτρική κιθάρα σε πολλά Rock συγκροτήματα. Από το 1979 αρχίζει και το ενδιαφέρον του για την Jazz που καθορίζει τη μετέπειτα πορεία του. Συνεργάζεται με πολλούς σημαντικούς μουσικούς όπως Γ. Τρανταλίδη, Ν. Τουλιάτο, Π. Γκέκα, Α. Γεωργίου κ.α. Το 1982 παρουσιάζει τις πρώτες συνθέσεις του με το σχήμα "Jazz Fusion Quintet". Από τότε αρχίζει και η συνεργασία του με τους D. Lynch και Τ. Φαραζή που θα συνεχιστεί και αργότερα, στο συγκρότημα "Iskra" (1985), ένα από πιο πετυχημένα και πρωτοποριακά σύνολα της εποχής, με τους Γ. Φακανά, Ν. Τουλιάτο και Λ. Πλιάτσικα. Οι "Iskra" κυκλοφορούν τον πρώτο τους δίσκο "Α New Day" (Polygram) που περιέχει και δυο δικές του συνθέσεις.



Το 1987 - 1989 δημιουργεί το γκρουπ "Μοντέλο 63" με τους Σ. Χατζηγιάγκο και Κ. Καλογήρου σε μια πιο πειραματική προσέγγιση της Rock με ελληνικό στίχο. Δίσκος "Μοντέλο 63" (Lyra 1988). Το 1990 κυκλοφορεί ο πρώτος προσωπικός του δίσκος, το "Something From July" (Lyra 1990), με συνθέσεις του από τη δεκαετία του '80 και με πολλές Jazz Rock και Latin επιρροές και με τη συμμετοχή των Τ. Φαραζή, Γ. Κοντραφούρη, Τ. Πατερέλη, Κ. Καλογήρου κ.α. Το 1992 κυκλοφορεί το "Αre You Happy?" (Lyra) με τον κλασσικό ήχο ενός Jazz Quintet (Γ. Κοντραφούρης, Τ. Πατερέλης, Γ. Βασσάλος, Κ. Καλογήρου). Στις συνθέσεις υπάρχουν για πρώτη φορά και στοιχεία από ανατολίτικες σκάλες και ελληνικούς δρόμους, συνδυασμένα με την Jazz ρυθμολογία και αρμονία. Το "Episodes" (1995) είναι ο επόμενος δίσκος του με οκτώ πολύ γνωστούς Έλληνες μουσικούς (Π. Μπενετάτος, Γ. Κοντραφούρης, Τ. Πατερέλης, Γ. Κιουρτσόγλου, Γ. Βασσάλος, Κ. Καλογήρου, Τ. Φαραζής, Π. Κούρτης) με δυο "μεγάλες" συμμετοχές, το διεθνώς γνωστό Ινδό μουσικό κρουστών Trilok Gurtu και τον Ηπειρώτη παραδοσιακό μουσικό Πέτρο Λούκα Χαλκιά στο κλαρίνο. Ο δίσκος χαρακτηρίζεται από τους κριτικούς σαν ένας από τους πιο πετυχημένους συνδυασμούς Jazz και παραδοσιακών στοιχείων (ελληνικής και ινδικής μουσικής). Το 1998 κυκλοφορεί ο δίσκος "Naiva" (Lyra) συνεχίζοντας και εξελίσσοντας τις επιρροές των ιδιωμάτων που συναντάμε και στο 'Episodes', με συμμετοχές του Γ. Κοντραφούρη, Τ. Πατερέλη, Γ. Πολυχρονάκου, Γ. Γεωργιάδη, Μ. Σαριδάκη, Τ. Φαραζή, Πέτρο Λούκα Χαλκιά και των Ινδών Reshma Srivastava και Shankar Lal. Το 2004 κυκλοφορεί ο δίσκος του 'Porto Kayio' (LIBRA MUSIC) με συμμετοχή των Ινδών Debashish και Subhasis Bhattacharya. Ο Μπαρμπέρης έχει συνεργαστεί σχεδόν με όλους τους Έλληνες μουσικούς της Jazz, αρκετούς ξένους (όπως Trilok Gurtu, Glenn Corneille) και έχει λάβει μέρος σε πολλές ζωντανές εμφανίσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Από το 1981 διδάσκει μοντέρνα κιθάρα και αυτοσχεδιασμό σε πολλά Ωδεία (Εθνικό Ωδείο Πάτρας, Πινδάρειο, Ωδείο Ραυμόνδη,R.S.I.). Τα τελευταία έξι χρόνια εργάζεται στο Ωδείο Φ. Νάκας διδάσκοντας Jazz κιθάρα και Αυτοσχεδιασμό.





Το άρθρο αυτό προέρχεται από

HotStation.gr Greek Radio online


http://www.HotStation.gr

Το URL της ιστορίας αυτής είναι το εξής
http://www.HotStation.gr/article318.html